Ingrid Rours (kinderarts)
Elk kind is uniek en heeft zijn eigen talenten. Ik vind het belangrijk dat een kind zichzelf mag zijn, naar eigen capaciteiten mag ontwikkelen en vooral gelukkig kan zijn. Samen met het kind en ouders onderzoek ik de zorgbehoefte van het kind binnen het gezin, op school en in zijn sociale omgeving met vriendjes, sport en hobbies. Daarbij kan het gaan om leerproblemen, gedragsproblemen of een ontwikkelingsachterstand, maar ook (chronische) lichamelijke klachten. Mijn sterke punten zijn goed luisteren, begrip en compassie tonen. Met mijn uitleg geef ik inzicht in de problemen en onderliggende pathologie met als doel meer begrip te creëren voor en tussen kind en ouders. Ik geef individueel gerichte opvoedkundige en leefstijladviezen en –zo nodig- medicamenteuze ondersteuning. Lees meer.
Rob Pereira (kinderarts)
Als sociaal pediater kijk ik naar kinderen en hun omgeving. Het kind is een deel van een systeem zoals zijn gezin, school, vriendjes, etc. Als het kind een probleem heeft op lichamelijk vlak, heeft zijn ziekte ook vaak te maken met omgevingsfactoren, gezin en manier van leven. Zo hebben gedragsproblemen naast erfelijke factoren ook vaak een relatie met opvoeding, ernstige gebeurtenissen in het leven en je plaats in de maatschappij. Ik probeer met al deze aspecten rekening te houden bij de behandeling, die vaak zal bestaan uit de combinatie praten (uitgebreide uitleg en adviezen), leefstijldadviezen en medicatie als dat nodig is. Samen met ouders en kind probeer ik oplossingsgericht te kiezen voor de best haalbare en meest effectieve behandeling. Lees meer.
Eric Sulkers (kinderarts)
In de huidige maatschappij worden veel eisen gesteld aan kinderen en adolescenten op geestelijk vlak; niet alleen vanuit school, maar ook sociaal, b.v. door sociale media. Als kinderarts kom je er op een gegeven moment achter dat dit meespeelt bij veel aandoeningen. Ik merkte dat veel ziekten enorm werden beïnvloed door allerlei andere omstandigheden en dat de verbetering in de kwaliteit van leven die bereikt kan worden door goede behandeling van psychosociale aandoeningen minstens net zo groot is als de verbetering door de technische behandeling van klassieke ziekten. Lees meer.
Lothar Gerling (kinderarts)
Op één maart 2020 ben ik begonnen als kinderarts ZZP, na 16 jaar gewerkt te hebben in het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis. In 2003/2004 zijn mijn partner Susanne Ey-Gerling en ik geëmigreerd vanuit Duitsland naar de mooie provincie Zeeland. In Zeeland zijn onze 2 kinderen geboren. In het ADRZ was ik gespecialiseerd in de kinder-diabetologie (suikerziekte), de kinder-endocrinologie (hormonen), de kinder-lipiden-poli (vetstofwisseling) en de psychosociale kindergeneeskunde. Lees meer.
Suzanne Hartmann (kinderarts)
Iedere fase van het leven heeft voor kinderen andere uitdagingen. Soms gaat het vanzelf, soms zijn er kleine of grote problemen. Als kinderartsen zijn wij opgeleid om samen met het kind of de jongere en met hun ouders/verzorgers te onderzoeken wat er nodig is. Het kind staat centraal. Het is een mooie uitdaging om samen te zoeken naar de juiste aanpak en behandeling van de klachten. Het begint bij goed luisteren en het in kaart brengen van de problematiek, om uiteindelijk samen een behandelplan op te stellen, shared decision making. Lees meer.
Marijke van der Meulen (kinderarts)
Ik ben opgeleid tot kinderarts in het Erasmus MC Sophia in Rotterdam. Gedurende een aantal jaren heb ik me verdiept in de zorg voor ernstig zieke kinderen en gewerkt op de Kinder IC. In die periode kreeg ik de mogelijkheid om onderzoek te doen bij kinderen met hartspierziekten en in 2020 ben ik gepromoveerd op dit onderwerp. Daarna ben ik een aantal jaar met veel plezier werkzaam geweest als kinderarts in een algemeen ziekenhuis. Ik zag daar regelmatig kinderen met klachten op het grensgebied tussen kindergeneeskunde en kinderpsychiatrie. Lees meer.
Bert den Exter (kinderarts)
Mijn naam is Bert den Exter, kinderarts met ruime ervaring in het medicamenteus behandelen van kinderen en adolescenten met gedrags- en concentratieproblematiek. Tot ziens op mijn spreekuur!
Sultan Duyar (kinderarts)
Met meer dan 20 jaar ervaring in de kindergeneeskunde zet ik mij vol toewijding in voor de gezondheid en het welzijn van kinderen. Bij MC Kinderplein, richt ik mij dagelijks op kinderen die zowel fysieke als emotionele ondersteuning nodig hebben. Mijn focus ligt op het begeleiden van kinderen naar een gezonder en evenwichtiger leven, zowel lichamelijk als geestelijk.
Elke levensfase brengt unieke uitdagingen met zich mee. Soms lossen deze zich vanzelf op, maar andere keren is er specialistische zorg nodig. In mijn rol als kinderarts werk ik nauw samen met zowel het kind als de ouders om de juiste aanpak en behandeling te bieden. Lees meer.
Tom van Zuuren (GZ-psycholoog)
Sahar Norouz (GZ-psycholoog)
Mijn naam is Sahar Norouz. Inmiddels ben ik 15 jaar werkzaam als psycholoog en ruim 12 jaar als GZ-psycholoog. De afgelopen jaren heb ik met verschillende doelgroepen gewerkt. Ik ben begonnen bij de ouderenpsychiatrie, hierna heb ik binnen de interculturele psychiatrie gewerkt waar ik voornamelijk mensen heb behandeld met een niet westerse achtergrond. Vervolgens heb ik in een revalidatiecentrum gewerkt op de afdeling dwarslaesie en heelkunde. Gedurende deze jaren werkte ik ook bij een angstbehandelcentrum. Tot slot heb ik in de forensische zorg gewerkt, in een gevangenis.
Heleen de Wilde (psycholoog)
Mijn naam is Heleen de Wilde. Ik ben psycholoog. Tijdens mijn studie aan de Universiteit van Amsterdam heb ik stage gelopen bij de Amsterdamse Schoolbegeleidingsdienst: het ABC. Na mijn stage kreeg ik daar een baan aangeboden als psychologisch medewerker. Na het afronden van mijn studie ben ik er gaan werken als psycholoog en later als GZ-Psycholoog. Ik heb op verschillende soorten scholen gewerkt: basisscholen, Speciaal Basisonderwijs, een Montessori-, een Jenaplan- en een Praktijkschool. Mijn werk bestond vooral uit het doen van psychologisch en dyslexie onderzoek, overleggen met ouders, leerkrachten, interne begeleiders en geven van (handelings-) adviezen. Ik heb ik een brochure geschreven over passend onderwijs.
Na meer dan 25 jaar begon het te kriebelen en ben ik gaan werken als GZ-Psycholoog bij Curium-LUMC (Academisch Centrum voor)- Kinder- en jeugdpsychiatrie – in Oegstgeest. Ik werkte in het team, waarin veel kinderen en jongeren met ADHD, Autisme spectrum kenmerken, leerproblemen (zoals dyslexie en rekenproblemen) werden onderzocht en behandeld. Ik heb jaren behandeling gegeven aan kinderen met dyslexie en bijkomende problemen en psychologisch onderzoek gedaan bij jongeren met eetstoornissen.
Na mijn pensioen bij Curium heb ik een aantal jaar gewerkt op de wereldschool Leimundo, waar kinderen uit allerlei werelddelen op school zitten; ook veel vluchtelingen. Op de Leimundo heb ik eerst remedial teaching gegeven en daarna ook veel psychologische onderzoeken gedaan en (handelings-) adviezen aan de IB-er, leerkrachten en ouders. Daarnaast ben ik als vrijwilliger gaan werken bij de landelijke Luisterlijn*.
Mijn man en ik passen elke week een dag – in de Corona tijd een aantal dagen per week op onze kleinzoons, die inmiddels 7 en 2 jaar zijn. Omdat ik nog steeds veel plezier heb in mijn werk – ben ik na een kennismakingsgesprek bij MC Kinderplein gaan werken. Ik heb heel veel geleerd van kinderen, jongeren, hun ouders, van IB-ers en van collega’s bij het ABC, Curium en de Leimundo; ook van onze twee dochters en onze twee kleinzoons. Wij genieten van hen, hebben plezier om hun humor en grapjes en vinden het leuk om hun ontwikkeling van dichtbij mee te maken. Elk kind is uniek en het (samen)werken met kinderen, jongeren, ouders, collega’s en scholen vind ik nog steeds leerzaam, leuk en een uitdaging.
*De Luisterlijn bestaat in Nederland al 65 jaar; deze lijn is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een gesprek, problemen willen bespreken of eenzaam zijn. Er werken 1200 – 1500 vrijwilligers, die alle soorten diensten doen: overdag en in de nacht. Mensen kunnen 3x per dag/nacht bellen.
Mirjam Roemeratoe (psychosociaal therapeut)
Mijn naam is Mirjam Roemeratoe – Flipse en ik ben een positief ingestelde, resultaatgerichte en ervaren sociaal-pedagogische hulpverlener. Ik heb ruim 36 jaar ervaring met het begeleiden van mensen voor wie het leven niet zo makkelijk is of die een label hebben gekregen zoals dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme enzovoorts. Ik draag zelf ook zo’n label: dyslexie en beelddenker. Desondanks heb ik mijn HBO-studie sociaal-pedagogisch hulpverlener goed kunnen afronden. Ik help graag andere mensen. Om dat goed te kunnen doen, is het een voordeel dat mijn eigen rugzak goed gevuld is. Alleen zo kan ik anderen optimaal helpen. Ik geef je richtlijnen om het ‘anders’ zijn te zien als een kwaliteit en niet meer als een probleem.
Jolande Bisschop (pedagoog/specialist gedrag & leren)
Algemeen
Kinderen groeien op in verschillende omstandigheden. Vooral de interactie met de omgeving waarin het kind opgroeit bepaalt hoe dat gaat. Kinderen maken van alles mee en met ups-and-downs leert het zich tot hun leefwereld (thuis-school-omgeving) te verhouden. Dit is een wonderlijk proces en hierin wil ik graag van betekenis zijn. Lees meer.
Carline Dexel (orthopedagoog)
Ik vind het belangrijk om kinderen en jongeren bewust te maken van hun kwaliteiten zodat zij met zelfvertrouwen verder kunnen. Als kind heb ik zelf ervaren dat het niet altijd fijn is om een ‘label’ te hebben (dyslexie) of om niet mee te komen met de rest waardoor ik mij goed kan inleven. Samenwerken met het kind/ de jongere en ouders/verzorgers vind ik onmisbaar. Ik zoek graag uit wat er nodig is voor ieder kind en ga graag samen met hen aan de slag.
In 2016 Ik ben gestart met de bachelor opleiding Pedagogische Wetenschappen in Leiden. Tijdens deze jaren heb ik mij gespecialiseerd in Leerproblemen. Leerproblemen gaan vaak samen met andere problematiek bij en rondom het kind (o.a. angst, AD(H)D, thuissituatie, etc.). Daarom heb ik mijn leergebied uitgebreid door ook de specialisatie Orthopedagogiek te volgen, waarna ik ben gestart met de Master Orthopedagogiek. Ik heb een aantal jaren ervaring opgedaan door te werken als begeleider van kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Inmiddels ben afgestudeerd als Orthopedagoog aan Universiteit Leiden, ben ik in het bezit van de Diagnostische aantekening (BAPD) en werk ik met veel plezier bij Kinderplein.
Demi van Horik (orthopedagoog)
Mijn naam is Demi en ik ben sinds begin 2024 van dinsdag t/m vrijdag werkzaam als Orthopedagoog bij Kinderplein. Tijdens mijn master heb ik ervaring opgedaan in de specialistische kinder- en jeugd GGZ en hierbij mijn Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD) behaald. Ik heb voor dit vak gekozen, omdat ik het belangrijk vind om niet alleen op het individuele kind te focussen, maar ook op de omgevingsfactoren waarin het kind opgroeit. Ik geloof dat klachten niet alleen voortkomen vanuit het kind zelf, maar dat dit samenwerkt met de omgeving (denk dan bijvoorbeeld aan thuis, school, of op de sportclub). Daarnaast heb ik een groot hulpverleningshart en is het mijn passie om kinderen, jongeren en gezinnen te helpen en ondersteunen. Mijn missie is om kinderen en diens ouders in hun kracht te zetten, door in gesprek te gaan over onderwerpen die voor hen van waarde zijn. Ieder kind en gezin is uniek en verdient een op maat gemaakte aanpak en hier zal ik ook altijd naar streven tijdens de diagnostiekmomenten en de behandeling.
Fleur Fonteijn (psychomotorisch therapeut)
Tijdens mijn werkzame leven, maar ook daarbuiten ben ik altijd geïnteresseerd geweest in gedrag van mensen, relaties tussen mensen en groepsdynamiek. Mijn scholing en carrière zijn begonnen in het professionele dans werkveld, zowel als danser en dansdocent in de vakken moderne dans en danstechniek (klassiek ballet). Als danser, docent en dansmaker ben ik gewend in en met (grote) groepen te werken. Tijdens mijn carrière ben ik nog meer geïntrigeerd geraakt door gedrag van mensen in hechte relaties en dynamiek tussen individuen. Vanuit de gedachte en later de overtuiging dat psychische klachten niet alleen in het hoofd zitten, maar ook in het lichaam ben ik mijn scholing/opleiding toe gaan spitsen op de psyche van de mens en zo ben ik 6 jaar later, geregistreerd (SRVB) master (MA) vaktherapeut geworden, gespecialiseerd in dans- en beweging en psychomotorische therapie. Vanaf 2015 ben ik in de specialistische (jeugd) psychiatrie gaan werken en heb vanaf die tijd (eerder al) ook ervaring opgedaan binnen de forensische (jeugd) psychiatrie. In de SGGZ deed ik veel ervaring op in het werken met complexe casuïstiek en gezinnen. Momenteel ben ik nog een aantal vakken (psychologie) aan het afronden op de Open Universiteit (Rotterdam), zodat ik volledig opgeleid kan worden als NVRG (BIG geregistreerd) systeemtherapeut. Een voortraject in systemisch werken met gezinnen doormiddel van psychomotorische therapie heb ik al afgerond.
Mi Sun Hiltermann (muziektherapeut)
Mijn naam is Mi Sun Hiltermann. Ik ben muziektherapeut, sta geregistreerd in het Register Vaktherapie en ben aangesloten bij de Federatie Vaktherapeutische Beroepen en Nederlandse Vereniging voor Muziektherapie.
Ik doe graag alles met muziek. Ik maak zelf graag muziek, speel viool en piano en ik zing. Al meer dan 15 jaar werk ik ook met kinderen in de muziek; voor plezier maar ook als therapie. Muziek is een fijn medium om laagdrempelig plezier te kunnen beleven en om je goed uit te kunnen drukken, maar ook om op ervaringsniveau (onderliggende) processen te beleven die met gewoon praten of in gesprekstherapie niet altijd tot uitdrukking kunnen komen. Ik werk door bijvoorbeeld een ruimte van muziek en geluid aan te bieden, waarin kinderen spelenderwijs hun uitdagingen kunnen onderzoeken en (nieuwe) ervaringen kunnen aangaan. Door iets te beleven in plaats van erover te praten, probeer ik nieuwe inzichten te geven die op meerdere (emotionele) lagen kunnen doorwerken. Ik werk vooral met kinderen, maar ook met volwassenen en systemisch.
Wilma van Gent (ADHD verpleegkundige)
Ruim 30 jaar ben ik als kinderverpleegkundige werkzaam geweest in het St. Clara Ziekenhuis (Rotterdam), na fusie Zuiderziekenhuis en het Maasstad ziekenhuis. Van 2007 tot 2016 heb ik 3 dagen per week als ADHD verpleegkundige gewerkt op de kinderpoli van het Maasstad ziekenhuis. Daarnaast heb ik nog 2 jaar, 1 dag per week, als ADHD verpleegkundige bij een GGZ-instelling gewerkt in Gorinchem. Na zoveel jaren onregelmatige tijden en op feestdagen gewerkt te hebben was het fijn om weer regelmaat in mijn leven te krijgen. Dit was des te belangrijker omdat ik inmiddels, noodgedwongen, zelf ervaringsdeskundige was geworden op het gebied van ADHD, autisme en hoogbegaafdheid. Ik dacht wel dat het erg vermoeiend zou zijn om zowel thuis als op het werk hiermee geconfronteerd te worden maar niets was minder waar. Het was juist een verrijking (voor beide kanten) en het gaf energie als een kind/tiener weer “gewoon” mee kon doen, en zowel het kind als het gezin uit een negatieve spiraal kon komen. De laatste jaren heb ik in het Maasstadziekenhuis op een poli voor volwassenen met een chronische aandoening gewerkt, maar ik ben blij om bij MC Kinderplein weer met kinderen en hun ouders/verzorgers te mogen werken, als een schakel binnen het team deskundigen. Dit is toch waar mijn hart ligt.
Joyce Baksh-Peters (sociaal pedagogisch hulpverlener)
Mijn naam is Joyce, ik ben Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Met veel plezier werk ik al lange tijd met kinderen en ik ben zelf moeder van 2 dochters. Ik heb veel praktijkervaring opgedaan zowel in het groepswerk als met kinderen en jongvolwassenen individueel en binnen het gezin. Ik heb ervaring in het werken met kinderen met een ontwikkelingsstoornis, kinderen met een verstandelijke beperking, en kinderen met psychische problemen. Ik heb altijd oog voor de mogelijkheden en kwaliteiten van elk kind. Ieder kind is uniek en heeft de mogelijkheden om zich op zijn of haar manier optimaal te kunnen ontwikkelen. Door mijn praktische ervaring kan ik mij goed inleven in de dagelijkse realiteit voor u als ouder. Ik ben geduldig en doortastend en denk altijd in mogelijkheden en oplossingen en ik weet ook altijd het kind en de ouders te motiveren en een positieve kijk op het leven mee te geven. Ik streef ernaar om het leven voor ieder kind en zijn of haar ouders makkelijker en leuker te maken.
Marcel Simons (operationeel manager)
Sinds 2014 werk ik binnen het Sociaal Domein en heb de noodzaak van goede jeugdhulp zien groeien. Eerst heb ik vanuit gemeentelijk perspectief mogen ervaren wat de impact van de snel doorgevoerde decentralisatie was op de maatschappelijke middelen en de politieke tegenstellingen. Vervolgens ben ik mij steeds verder gaan verdiepen in de kant van de zorgorganisaties. Daar liggen enorme uitdagingen om met alsmaar krimpende budgetten toch steeds de juiste hulp aan het kind te kunnen bieden. En aan de ouders.
Ik voel mij als een vis in het water nu ik als manager van deze vooruitstrevende GZ-instelling de uitdaging ben aangegaan om aan te tonen dat jeugdhulp zeer effectief en niet altijd zo duur hoeft te zijn.